• Lucie

Pište jako když vyjednáváte o život

Dlouho jsem přemýšlela, jak napsat recenzi na knihu Radima Paříka, aniž by to nevypadalo jako projev vrcholného řitního alpinismu. Bylo by snadné mne z toho obvinit, protože není žádným tajemstvím, že jsme s Radimem přátelé. Přesto patřím mezi ty, kdož za knihu bez váhání utratili pár peněz. Kdybych trochu zafňukala, možná bych ji z Radima vyloudila i zadarmo. Já si ale řekla, že ty necelý čtyři stovky podpoří supr věc. A tím nemyslím Radima - on z mých čtyř stovek asi nezbohatne a ani bez nich nezchudne. Líbila se mi myšlenka, že i kdyby ta kniha nestála za zlámanou grešli, podpořím tím spolek pracujících handicapovaných. Radim si knihu nechal zpracovat právě takovým spolkem.


Kniha samozřejmě stojí za víc než zlámanou grešli. Byla tak skvělá, že jsem si dokoupila PDF verzi, abych si ji vytiskla a abych si v ní čmárala a dělala poznámky a prostě s ní pracovala. Ostatně, ono to má jako součást balení právě i pracovní sešit, který slouží k těmto účelům. Ke koupi textové verze mne audio zlomilo ve chvíli, kdy Radim hovoří o tom, jak si zpracovat "vyjednávací graf". Jsem tvor vizuální, nedá se svítit, to jsem z audio verze totálně nevstřebala. Pokud to máte stejně a víte, že potřebujete knihy číst, kupte si rovnou tu dražší verzi s pracovním sešitem. Vyjde vás to bratru na 780 kaček českých, ale nebudeme si lhát - vaše boty jsou dražší. :)

Baťůžkáři všech zemí, polibte mi prdel

Za více než 15 let v B2B byznyse jsem absolvovala snad každý rok nějaké školení obchodu, obchodního vyjednávání, kurzy telefonování a poznala asi miliardu byznys prodejních modelů. Firmy, pro které jsem pracovala nám dávali supr benefit na rozvoj. Ty informace samy o sobě asi nebyly špatné. Ale NIKDY nám nikdo neřekl, jak ty věci použít v praxi. Jaké to jsou ty situace u těch klientů, ve kterých máme to či ono použít a proč. Až na jednu výjimku, kterou si pamatuji (Telefonujte chytře od Miroslava Prince - a to jsem si zaplatila taky sama), všechno byla teorie.


Přidaná hodnota knihy #Argumentynefungují je právě v příkladech, ve kterých se najdete. Jsou tam ty věty, který jste na svých schůzkách slyšeli milionkrát a nikdy to jednání nedopadlo, jak jste chtěli. Mnohdy ani jak jste potřebovali. Když jsem slyšela audionahrávku asi po třetí a knihu přečetla asi po páté, měla jsem několik silných vjemů:

  • Proč jsem tohle nevěděla tenkrát na té schůzce, jak....

  • Takže super, debil byl šéf a ne já. Vždyť jsem mu to tenkrát říkala, že to na té schůzce s klientem sehrajeme takhle...

  • Jo tááák, ona ta pochvala nemá být jenom vata pro takovýto společenský tlachání, to mi nikdy nikdo neřekl...

  • Takže super, jsem byla asi pěkně za debila! To jsem sehrála totálně blbě. A přitom ten byznys asi mohl dopadnout... Twl, to mě stálo 8 mega do plnění cílů a minimálně dvacku na provizích... Au!

  • Ježíš, vždyť přesně takhle to bylo tenkrát na jednání s tou firmou... Tak takhle jsem to asi posrala...

  • Ty wole, to je hustý! Proč jsem na to nepřišla sama?

  • Sakra, jak se dají psát poznámky do PDFka?

  • Kruci, musím si to vytisknout.

  • Sakra, kde mám tužku, to musím aplikovat na strategie pro svůj obsah i pro klienty!

  • Kotva? Jo to znám, ale to jsem nikdy nepochopila, jak se používá.

  • Twl! To je úplně jak ten ředitel toho korporátu, co jsem s ním tenkrát jednala. Ten si mě tam povodil jak oslíka na mrkvičku zavěšenou na proutek. Hááájzl, že on měl Radimovu školu?

  • Jo kotva? Jako, že jim dám na výběr, ale vlastně jim jen vykolíkuju hřiště, na kterým hrajeme...

  • Kotva, jasně... očekávání...

  • Ty woe! Kotva, protože pozornost směřuju tam, kde mě to nebolí...

  • Sakra, kotva je hustá, musím to sjet ještě jednou.

  • Jo takhle se to dělá! No tak to je fikaný!

  • Lucie, vážně! Nauč se mlčet. Funguje to.

  • Medvěd na řetězu nefunguje? Ale vždyť mě učili, že vzít říďu na schůzku vypadá dobře - aha, asi baťůžkáři.

Vyhoďte kotvu, přistáváme v zemi gentlemanů

Z diskuzí pod články Radima vnímám, že je část Linkedin publika, která ho považuje za arogantního nabubřelého šmejda. A musím se přiznat, i já si představovala, že při vyjednáváních se změní v něco jako lítou bestii, které se musíte bát.


Kniha je přehlídkou byznysové etikety. Kniha vás krok po kroku provede vším, co by byznys mělo provázet a co ho neprovází. Musela jsem se sama před sebou až zastydět, na jak triviálních základech a krocích stojí budoucí úspěch vyjednávání. Nedělám to. Vy to neděláte. Jsem si tím jistá. Žijeme v době stresu a shonu a sami sobě zdánlivě šetříme čas tím, že si spoustu věcí nejsme schopni v klidu rozmyslet a hlavně SEPSAT. Protože TO PŘECE MÁME V HLAVĚ.


Přitom jak chceme něco vyjednat, když my sami nemáme ujasněno, co vlastně chceme a co nechceme? Jak chceme, aby nám ten druhý dal jasné odpovědi a stanoviska, když ho na to vyjednávání nepřipravíme a nepošleme mu třeba agendu k jednání? A hlavně - jak chceme vyjednávat s někým, komu nedáme najevo, že si ho vážíme? Způsob, jakým Radim pracuje s pochvalou je dechberoucí.


A v neposlední řadě, jak chcete vyjednat konkrétní výsledek, když sami neznáte své mantinely? Metoda práce s kotvou asi není nic, na co by měl Radim Pařík patent. A jsem si jistá, že každý z nás už o této drobnosti někdy slyšel. Ale jsem si jistá, že ji neumíte dobře použít. A co hůř, pokud ji někdo použije na vás, sami sebe proměníte na rybu, která sežrala žížalu. Blbý je, že ta žížala byla zaseklá na háčku. Na háčku, na kterém jste teď zaseknutí vy sami.


Mnoho z vás by mohlo namítat, že se přeci ale jedná o manipulaci. Protože techniky a způsob práce, který popisuje Radim v knize je manipulativní. Uvědomte si, že protistrana má stejné možnosti přípravy jako vy. Pokud se na jednání nepřipraví dostatečně, je to problém protistrany. Copak je manipulace, že správně natrénovaný hokejový tým vyhraje nad týmem, který trénink fláká a místo studování soupeřovy hry raději paří s holkama? Mistry dělá příprava a trénink. A pokud nechápete můj příměr nebo s ním stále nesouhlasíte, přečtěte si tématický článek o manipulaci.


Pište jako když vyjednáváte o život

Věděla jsem, že kniha bude super. Netušila jsem, že v ní najdu mnoho zajímavých podnětů a inspirace pro své psaní. Hodně těch věcí z knihy lze aplikovat na cokoliv. Zejména ta práce s kotvou. Použila jsem ji nedávno při jednání s klienty. Použila jsem ji v komentáři pod příspěvkem. Použila jsem ji při telefonátu s klientem, který mne tlačil k něčemu, co mi nebylo příjemné. Výsledkem bylo jednání, které dopadlo úspěchem v můj prospěch. Získala jsem zakázku, dokázala jsem odmítnout požadavek klienta, aniž by tím utrpěl náš vztah a diskuzi pod článkem jsem nasměrovala do jasných mantinelů.


Radim vám, kupte si Radimovu knihu #Argumentynefungují a vyjednávejte se stejnou vášní a zapálením, jako vaše děti, když chtějí v lednu zmrzlinu.

160 zobrazení

Máte něco na srdci?

Můžete mi poslat email:

lucie.zitt@email.cz

Lucie Zitterbartová

IČ: 74515241

Nebo mne jednoduše najdete na všemožných sociálních sítích.

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter

© 2019 by Lucie Zitterbartová. Česká Republika/Praha. Proudly created with Wix.com