• Lucie

Osobní značka - nebojte se ukázat, že něco umíte

Asi nejen já jsem zažila studenou sprchu, když jsem se snažila dostat do nějaké firmy a slyšela jsem: "Nezlobte se, já nic nechci." A to i přesto, že jsem kupříkladu zastupovala světoznámou značku a jedničku na našem trhu.


Dobrý obchodník se nemůže spoléhat jenom na značku, kterou zastupuje. Je to jedna z berliček, která obchodníkovi může pomoci. Ale vždy platilo a platit bude: "Lidé prodávají lidem." A je v podstatě jedno, jestli jde o B2B nebo B2C segment. Neprodává firma firmě ani značka spotřebiteli. Každou značku prodávají lidé, kteří pro ni prodávají. Prodávají lidé, kteří jsou tím "ksichtem".

Když půjdu do obchodu a bude tam nepříjemný smrdutý a sprostý člověk, nekoupím si tam prostě nic, i když vím, že výrobky, které tam ten člověk má, jsou kvalitní a kupuji je zcela běžně. Prostě si je půjdu koupit jinam.

A tak se dostáváme k faktu, který je stále opomíjen, ačkoliv to vlastně není žádná novinka. Na osobním brandu záleží. Naše země zažila krátké období od 90. let, kdy "nikde nic nebylo" a náš trh najel na vlnu agresivního neosobního prodeje a frčely "kobercové nálety". Ta doba tu skutečně na chvíli byla a mnoho lidí získalo pocit, že něco takového lze dělat dodnes. Je potřeba si uvědomit, že každý náš vztah je tak trochu o byznyse. Vždy na někoho děláte dojem. Za každým vaším krokem stojí marketing. Že ne?


Marketing je, jaké šaty si vezme žena na večerní schůzku. Marketing je, jak budete mít zpracované CV obsahově i vizuálně. Marketing je, jak působí recruiter na pohovoru s kandidátem. Marketing je, jak se vyjadřujete a chováte k lidem v diskuzích na LinkedInu. Marketing je, jestli prodavač v supermarketu nějak nešidí zákazníky, ačkoliv supermarket to třeba ani netuší. Marketing tvoří to, jaká je vaše značka. Jaký je váš brand. Marketing je, jak rychle někomu odpovíte na email. Váš brand tvoří zdánlivé maličkosti.

Náš život je jako puzzle. Každý jednotlivý kousek sám o sobě nám neřekne nic. Ale všechny kousky pohromadě nám ukáží celkový obraz.

Bohudík v době sociálních sítí, kdy je nejen možné, ale mnohem snadnější si o někom něco zjistit, je taktika "kobercových náletů" pasé. Znovu začalo záležet na osobním brandu a je to dobře.


Proč říkám znovu? Osobní brand tu byl vždycky. Jenom v jiné podobě, než ho známe dneska. Obchodníci vždy fungovali na doporučení a tedy na osobních vztazích. Však si vzpomeňme na filmového Leo Poppera (Karel Heřmánek) ve filmu podle předlohy Oty Pavla - Smrt krásných srnců - prodává jako obchodní cestující domácí spotřebiče značky Electrolux. Pominu-li nyní hořkost osudu filmové rodiny ve složité době, je zde krásně vykreslen příklad snaživého obchodníka a poučeného obchodníka.

Snaživý obchodník jde od dveří ke dveřím a metodou pokus omyl zkouší prodat.

Vždy si vzpomenu na chudáka Leo Peppera, jak se snaží prodat ten vysavač a potácí se akorát od jednoho trapasu k ještě většímu trapasu.

Poučený obchodník investuje čas a pozornost do lidí, se kterými se setkává a ze kterých se v budoucnu mohou stát zákazníci.

Je to stejné jako s Leo Pepperem. Až sympatie továrníka Studeného mu přinesou doporučení a otevřou mu dveře mezi další zákazníky.


Proto je důležité pracovat na své osobní značce a být mezi lidmi vidět. Dnes to máme mnohem snadnější díky množství online i offline nástrojů. Můžeme oslovit mnohem větší množství kontaktů. Není to ale cesta snadná a rozhodně se nestanete celebritou za týden. Když se setkávám s mladými lidmi, kteří v byznyse teprve začínají, mají často pocit, že existuje nějaká univerzální pilulka na úspěch a že se to stane ze dne na den. Za budováním osobní značky stojí vlastně celoživotní práce.


Druhým extrémem jsou zase lidé, kteří mají pocit, že schopný a chytrý člověk se nemá chválit sám. Do jisté míry je to pravda. Proto je při budování osobní značky potřeba najít zdravou rovnováhu a jistou umírněnost a pokoru, ale zároveň schopnost co nejobjektivněji popsat, v čem jsem opravdu dobrý. Často kolem sebe vídám schopné lidi, mnohdy schopnější, než jsem já sama, ale nikdo o tom neví. Často ani jejich šéf nebo třeba nejbližší okolí. A to je nejenže škoda, ale je to špatně. Protože to bývá častou příčinou toho, proč na různých pozicích sedí lidé, kteří umí prodat své úspěchy. I když jejich podřízení, které bývali jejich kolegy, jsou prostě lepší, v tom co dělají.


Ať už se ucházíte o novou práci nebo jste B2B obchodník nebo pracujete v retailu, vaše osobní značka je to nejcennější, co máte. Pečujte o ni. Pečujte o sebe. Pečujte o své okolí. A pokud byste si přeci jenom nebyli jistí, jak na to, tak mi napište, spolu něco vymyslíme.


#brand #marketing #vizitka #osobníbrand #selfpromo #selfmarketing #B2B #B2C #obchod

Máte něco na srdci?

Můžete mi poslat email:

lucie.zitt@email.cz

Lucie Zitterbartová

IČ: 74515241

Nebo mne jednoduše najdete na všemožných sociálních sítích.

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter

© 2019 by Lucie Zitterbartová. Česká Republika/Praha. Proudly created with Wix.com