• Lucie

Motivace aneb jak překonat, když se nám nechce.

Udržet si dlouhodobě motivaci a tak nějak se dokopat do věcí, do kterých se nám nechce je asi přirozený problém každého člověka. Každý z nás má svoji Achylovu patu někde jinde. Někdo prokrastinuje s domácími pracemi někdo se trápí s nějakým zlozvykem a jiný naopak opakovaně selhává při tvorbě nějakého nového návyku.


Můj oblíbený psycholog Dalibor Špok v jednom svém článku píše:

Jedna z největších chyb, kterou činíme ve svých každodenních volbách, je ta, že se rozhodujeme na základě svých aktuálních pocitů. Pouštíme se, do čeho se nám chce (i když to není dobré), a vyhýbáme se tomu, do čeho se nám nechce (i když by to dobré bylo).

Ačkoliv jsem si sama myslela, že mám motivaci, mýlila jsem se. Motivace neznamená jenom "chtít". Motivace je celý soubor důvodů a pohnutek, proč něco chceme a nebo naopak nechceme. Uvědomila jsem si to zejména u mého palčivého tématu a tím je hubnutí. Se zdravotními problémy a tak trochu s věkem přišla změna metabolismu. Vždy jsem měla od přírody štíhlou postavu a nikdy jsem tomu nemusela věnovat za mák pozornosti a pohybu. To se ale změnilo a najednou musím řešit, co se sebou.


Rozhodla jsem se, že začnu zase jezdit na rotopedu a začnu s cvičením na zpevnění těla. Bojuji však s překonáním sebe samé a s pocitem "sednout na rotoped a začít". Neznamená, to že bych neměla vůbec žádnou motivaci. Moc dobře si uvědomuji, co mi cvičení a pohyb přinesou. Ale někde na pozadí běží jiný proces, který v podobě špatných rádců a našeptávačů zrazuje můj záměr začít. Ti rádci jsou právě ty aktuální pocity.


Aktuální pocit je rozmar. Důsledek různých každodenních událostí, které zdánlivě souvisí s důvody, proč se do cvičení nepustit. Momentální únava, nedostatek spánku, složitý domácí úkol mého syna a moře dalších aktivit. To vše ovlivňuje můj aktuální pocit, proč nesednu na rotoped a nedám si pořádně těla. Aktuální soubor důvodů a pocitů, proč svůj záměr zase odložit.


Žádný z těchto aspektů nesouvisí s motivací sednout si na rotoped. Nálada, kterou mám, však mozku vysílá signál, který poslechnu. Aby to nebylo tak snadné, mozek mi okamžitě nabídne pohled do blízké budoucnosti, kde samu sebe vidím, jak sedím na rotopedu a cítím se vyčerpaná. Takže mozek zpracuje informaci, že nemá energii a pohybem se dostane na kritickou úroveň a můj mozek falešným pudem sebezáchovy zažene můj zadek do postele. Pocit provinilosti vůči svému původnímu záměru mozek krásně omluví. Musím přeci poslouchat své tělo, abych nebyla v rozporu s vnitřní moudrostí a vlastní intuicí.


Přelstít vlastní hlavu je ale strašně těžké. Jak na to? Emoce a pocity jsou velmi silné. Proto je potřeba s nimi pracovat, ale naučit mozek jiné schéma práce. Zatímco nyní mozek pracuje s aktuálním pocitem, musím mozek naučit pracovat s pocitem budoucím. Jak se budu cítit po cvičení?


Společně s touto metodou zapojíme i vizualizaci. Tím spíš, pokud jste vizuálně založení jedinci. Já ano, takže si představím, jak se raduji, že jsem zvládla cvičení. Představuji si, jak na sebe budu pyšná, že jsem to nevzdala. Představuji si, jak mi to bude slušet, až shodím nějaké to kilo. Představuji si, jak se pochlubím kamarádce, že jsem zhubla první kila.


Tento mechanismus si mozek postupně vezme za svůj a tvoření nového návyku bude mnohem lehčí. Moje rozhodnutí už nebude tvořeno aktuálním stavem a pocitem, ale bude se odvíjet od toho, jak se cítit chci a jak se cítit skutečně budu. Překonám tak svoje "nechtění" poprvé, po druhé, možná i po páté. Ale po desáté už nebudu mít žádnou nechuť. Zbude čistá motivace a chuť dokončit úkol, který jsem si předsevzala.


Stejným mechanismem zvládnete cokoliv. Pochlubte se. Jak pracujete se svojí motivací Vy?


#motivace #předsevzetí #psychologie #plány

0 zobrazení

Máte něco na srdci?

Můžete mi poslat email:

lucie.zitt@email.cz

Lucie Zitterbartová

IČ: 74515241

Nebo mne jednoduše najdete na všemožných sociálních sítích.

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter

© 2019 by Lucie Zitterbartová. Česká Republika/Praha. Proudly created with Wix.com