• Lucie

Jak se vyhnout "REKLAMŠTINĚ"

Aktualizace: 26. úno 2019

Pamatujete si ještě na pana Čtvrtníčka a jeho lekce "reklamštiny" v reklamě na služby jistého - v mém Magentovém světě - nejmenovaného operátora? Psal se tuším rok 2007, když na nás Čtvrtníček hulákal, že teda "Vocamcaď po camcaď" a "My jsme řekli dost!" Byla to dobrá kampaň, to se musí nechat. Dobré už není to, že i po více než deseti letech na nás reklamština útočí ze všech stran. Jak se jí vyhnout?


Shrneme si pár tipů, které může využít každý personalista, začínající "kopík" (copywriter - textař) nebo kdokoli, kdo si "kopíka" nemůže nebo nechce dovolit.


Vyhýbejte se prázdným slovům


Každá firma, ať už produkuje cokoli, chlubí se vysokou kvalitou, komplexními službami šitými na míru. Každá firma je dnes inovativní a plná moderních technologií. Lídrem na trhu je samozřejmě také úplně každý a to hlavně díky unikátním projektům. V každé firmě vládne přátelská atmosféra a poskytuje širokou nabídku benefitů. A můj nejoblíbenější - každá firma je stabilní, ale dynamicky se rozvíjí. Přátelé, a co to znamená?


Pokud ve svých textech na webech nebo v pracovních inzerátech máte cokoli z předchozího odstavce, zkuste to znovu a lépe. Buďte konkrétní.


Proto pamatujte, že vysoká kvalita se očekává, ta se nevyzdvihuje. Pokud máte komplexní služby, pojmenujte jaké. Vysvětlete svým klientům, co vše pro ně uděláte krok po kroku. Pojmenujte technologie, se kterými pracujete. Popište alespoň jeden vzorový projekt, na kterém vaše firma pracovala. Ukažte uchazečům o práci, jaké konkrétní benefity je u vás čekají.


Dejte přednost emocím před racionalitou


Texty webů a inzerátů jsou plné "úředničiny". Všichni něco poskytují, oznamují, doporučují. Jsou to neutrální slova, která v podvědomí čtenáře vzbuzují pocit uniformity. Není to osobní. A vy chcete být osobní! Vy chcete se svými čtenáři budovat vztah a čím užší ten vztah bude, tím větší pravděpodobnost bude, že čtenář bude zákazníkem.


Hledejte citově zabarvená slovesa. Místo "poskytujeteme služby" napište "pomůžeme vám s..." nebo místo "doporučujeme vám" napište "radíme vám". Je to malé slovní cvičení, které vyžaduje trochu více času. Ale výsledek stojí za to.


Zapomeňte na slohovky ze školy


Dodnes si pamatuji, jak jsem za jakoukoli kreativní práci dostávala špatné známky a bylo mi vyčítáno, že mé práce jsou plné příliš krátkých vět a používám příliš málo přívlastků. Buďte struční. Pište krátké věty. Jakmile text dopíšete, přečtěte si jej nahlas. V místech, kde vám dochází dech, něco změňte. Větu usekněte.


Obzvlášť si dávajte pozor na krkolomná místa, která se špatně čtou nahlas. Mozek si taková místa hůř pamatuje, hůř je zpracovává a čtenáře to může odradit.


fakt tklivě, prohráls sázku, infarkt, který


Gradace


Pamatujte na fakt, že lidé dnes neradi čtou. Proto text čleňte do kratších odstavců. Využívejte sílu gradace. Krátké věty navozují dojem očekávání a napětí. Co ještě přijde?


Formátujte. Tučné písmo, kurzíva, podtržený text, odrážky - to vše pomůže čtenářům váš text projet očima. Evropani jsou zvyklí číst zleva do prava. Proto ty důležité věci dávejte na začátek vět či odstavců.


Psaní Vy/vy, Váš/váš, Vám/vám


Věčné téma, ve kterém se ani ti nejlepší neshodují. Pokud se chcete řídit platnými pravidly českého pravopisu, zapamatujte si následující zásadu z Internetové jazykové příručky Ústavu pro jazyk český: Upozorňujeme, že tvary osobních a přivlastňovacích zájmen Vy, Vám, Váš píšeme jako vyjádření úcty a zdvořilosti v dopise vždy s velkým počátečním písmenem, ať píšeme jednotlivci, několika osobám, nebo kolektivu.


Osobně se přikláním k tomu, že v dopisech a v pracovních nabídkách bych upřednostnila psaní varianty s velkým V. Všude jinde, v článcích a na webu, tisku či intranetu bych se držela obecné roviny s malým V.


Gramatika


Každý jsme šikovný na něco jiného. Já jsem kupříkladu úplný tupoun pokud jde o počty. Zatímco příklady za mne ale nikdo nespočítá, Word má ve svém PC snad úplně každý. Když už tedy nechcete investovat do služeb korektora nebo copywritera, investujte pár minut času a projeďte si text přes opravu pravopisu ve Wordu. Překlep se stane každému. Ale hrubka je nehezkou osobní vizitkou.


Píšete pro cílovku, ne pro sebe


I když píšete třeba pro právníky nebo ředitele, neznamená to, že musíte být kdo ví jak strojení. I právník je jenom člověk a také nemluví pořád v nějakém oborovém slangu. Tomu se vůbec vyhněte. Oborové výrazy a slang je jazykem, kterému rozumíte jenom vy. Pište stejně, jako když vysvětlujete problém svým blízkým nebo přátelům. Buďte autentičtí.


Používejte aktivní tvary sloves


Pokud chcete, aby váš text působil jako osobní pro vaše čtenáře, používejte aktivní tvary sloves ve druhé osobě. Ideální jsou pohybová slovesa. Využívejte sílu rozkazovacího způsobu, protože to je vaše "výzva k akci". Naopak se vyhněte trpnému rodu, zvratným slovesům a slovesným přídavným jménům. Takové texty jsou kostrbaté a neosobní. Zcela zapomeňte na podmiňovací způsob, protože ten zcela zabíjí "výzvu k akci" a dostává čtenáře do tzv. rozhodovací paralýzy.


Příklad jak ANO:

Náš vývojářský tým právě spouští novou CRM aplikaci pro váš mobil. Uvidíte, jak dobře v ní budete pracovat se svými kontakty. Stáhněte si naši appku co nejdříve.


Příklad jak NE:

Vývojářský tým naší společnosti, která je jedničkou na trhu, právě vydává novou CRM aplikaci. Pokud vás zaujala, můžete si ji stáhnout pro váš Android.


Otázky - ANO či NE?


S otázkami v textu je to poměrně složité. Když neznáte opravdu dobře svoji cílovku, můžete snadno sklouznout k různým stereotypům. Ve chvíli, kdy si čtenář oproti Vašemu předpokladu na nějakou otázku odpoví NE místo ANO, dochází k absenci ztotožnění se. Navíc je to poměrně prvoplánová manipulace a na tu mohou být čtenáři velice vnímaví a jejich postoj může být takovou manipulace zbytečně negativně ovlivněn.


Mluvte o přínosech, nepište seznam parametrů


Seznam parametrů je dobrý, pokud jste eshop. Jsou uživatelé, kteří hledají strukturované informace. Ale tyto informace hledá člověk, který už je rozhodnutý nakoupit. Zákazník, který se teprve rozhoduje hledá uspokojení svých tužeb a potřeb.


Paramatery:

Kabelka plátěná, vzor květinový, popruh na nošení na rameni i v ruce, tři kapsy


Přínosy:

Plátěná kabelka s květinovým vzorem z vás udělá královnu každé letní pláže. Dva prostorné oddíly, kam dáte ručník i opalovací krém a jedná menší kapsička na Vaše cennosti.


Psaní textů rozhodně není disciplína pro každého a napsat dobrý článek trvá i několik hodin a někdy i dnů. Jsou ale základní pravidla, kterých je potřeba se držet, aby váš text nebyl bezduchá reklamština.


#copywriting #textařina #psaní #pravidla #webdesign #marketing

Máte něco na srdci?

Můžete mi poslat email:

lucie.zitt@email.cz

Lucie Zitterbartová

IČ: 74515241

Nebo mne jednoduše najdete na všemožných sociálních sítích.

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter

© 2019 by Lucie Zitterbartová. Česká Republika/Praha. Proudly created with Wix.com