Máte něco na srdci?

Můžete mi poslat email:

lucie.zitt@email.cz

Lucie Zitterbartová

IČ: 74515241

Nebo mne jednoduše najdete na všemožných sociálních sítích.

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter

© 2019 by Lucie Zitterbartová. Česká Republika/Praha. Proudly created with Wix.com

  • Lucie

Jak (ne)fungují obchodníci

Mojí drazí obchodníci a jiná člověčenstva,


taky to znáte, jak se furt volá a emailuje a klepe na dveře a něco se vnucuje. Ani neodkážu spočítat, kolik jsem od svých známých slyšela "Já se Ti divím, že to můžeš dělat, někomu něco vnucovat..." A kolikrát jsem ale slyšela, že my obchodníci se máme vlastně skvěle. Vždyť si pořád vozíme zadky ve firemní káře, jezdíme na samá kafíčka a o "skutečné" práci nic nevíme. Ale dělat prý to nikdo nechce.


Pan Kohn je prodejce vín. Tuhle zase vleze do restaurace a hned na majitele Roubíčka: „Mohu vám ukázat katalog našich červených vín?“ „Nemám zájem.“ zavrtí hlavou pan Roubíček. „Nechcete zdarma ochutnat naše nejlepší červené?“ „Řekl jsem, že nic nechci.“ zavrčí pan Roubíček, “mám svého vína dost.“ „A nechtěl byste se podívat, jaký zajímavý rabat vám mohu nabídnout?“ nedá se odbýt Kohn. „Jestli nepřestanete otravovat,“ rozzlobí se pan Roubíček, “tak vás shodím ze schodů.“ „Ale tak výborné červené, jako nabízíme my, vám nikdo nedá.“ vykládá znovu Kohn. Pan Roubíček popadne milého pana Kohna za límec a opravdu ho shodí ze schodů. Pan Kohn vstane, opráší se a postaví se na první schod: „Tolik tedy k červenému. A nyní bílé...“

Bohužel tak jako pan Kohn funguje drtivá většina obchodníků, protože je to v devadesátkách přesně takhle kdosi naučil a světe div se, spousta majitelů firem a vedoucích obchodních týmů přesně tento způsob práce vyžadují po svých obchodnících dodnes. Jenže devadesátky jsou pryč a společnost má z takových obchodníků v lepším případě srandu a v horším případě jich má po krk.


Jak to měl pan Kohn tedy udělat lépe? Dnešní doba víc než kdy jindy stojí a padá na vztazích, které mají pevné základy. Pokud tedy o své okolí nemáte skutečný zájem, nikdo se s Vámi bavit nebude. A přitom stačí tak málo. Jak by pan Kohn asi uspěl, kdyby za panem Roubíčkem přišel, pochválil mu restauraci a začal by se s ním bavit o tom, jak mu podnik šlape, co má rád on a jací jsou jeho hosté. Třeba by se tak mezi řečí pan Kohn dozvěděl, že lidi tam moc víno nepijí a třeba by se nakonec dohodli na vyzkoušení jeho vína s tím, že by sledovali, jestli jeho hostům nebude víno chutnat víc. Třeba. A nebo třeba taky ne.


Budovat vztahy dnes znamená o lidi se zajímat nehraně a být autentický. Lidé jsou přehlceni podbízivými nabídkami a nechtějí se nechat okrádat o čas někým, kdo o ně nemá zájem. Jediné, co se nezměnilo a pravděpodobně nikdy nezmění je fakt, že lidé nakupují přes emoce. To, co dnes odlišuje dobrého obchodníka od skvělého je právě to, s jakou emocí si vás váš potenciální zákazník spojí. Ti skvělí obchodníci jsou pro své klienty vždycky tou první volbou. Ty dobré obchodní vztahy jsem vždy stavěla na tom, že lidem bylo v mé přítomnosti dobře a vzbuzovala jsem ve svých klientech pocit důvěry a spolehlivosti a pomoci. Protože když jsem jim pomohla třeba tipem na super kroužek pro jejich dítě nebo pánům s dárkem pro manželku nebo jim dodala kontakt na známého, který jim pomohl s nějakým problémem v jejich firmě, byla to investice, která se mi v drtivé většině případů vrátila. Emoce, kterou tak měli spojenou s mojí osobou byl pocit zájmu, pomoci a důvěry. A protože se o lidi kolem sebe zajímám, vždy vím o něco víc, než někdo, kdo strčí hlavu do dveří a prvně mluví o sobě.


Kvalitní vztahy jsou reciprocitní nebo chcete-li v rovnováze na straně MÁ DÁTI/DAL. Takto řečeno to může znít studeně. Ale v osobních vztazích to funguje stejně. Pokud jeden jenom bere a druhý jenom dává, dřív nebo později se se vztah rozpadne. Pokud chcete něčí pozornost, musíte v něm pozornost vzbudit. Pokud chcete něčí čas, musíte mu čas věnovat. Jak se říká, kdo chce zapálit, musí hořet.


Proto, když s obchodem začínáte, vybírejte si takové klienty, ke kterým máte blízko tím, co dělají, čemu se věnují, co je asi i pro ně důležité. Bude pro Vás snadnější najet na stejnou vlnu. Učte se své klienty hledat všemi způsoby. Online, osobně, na doporučení. Budujte si kvalitní síť kontaktů. Sbírejte kontakty na lidi i ve chvíli, kdy ONI VÁM nejsou prospěšní. Buďte prospěšní Vy jim a výsledek se dostaví.


Zajímá Vás více? Naučím Vás, jak na to.


#obchod #business #úspěch #networking #rozvoj #vztahy

3 zobrazení