• Lucie

HR Marketing vs. Produktový Marketing - dva různé světy?

Celý svůj život pracuji s lidmi a něco prodávám. Je vlastně úplně jedno, jestli jsem prodávala pivo jako servírka na brigádě, párky v rohlíku na stánku jako puberťák nebo jestli to byly složité IT systémy v rámci mé B2B dráhy. Princip byl vlastně všude stejný. Vždy se jednalo o jasně definovaný produkt s nějakým setem vlastností, jasnou cenou, a vlastně docela jasným způsobem, jak a komu produkt prodat. Výhoda produktů je, že se málokdy v čase mění a pokud ano, změny nejsou nijak fatální a vždy o nich víte dlouho dopředu. Rohlík je prostě rohlík a telefon je pořád jenom telefon. Možná nám v budoucnu bude rohlík servírován v podobě amarounu a telefony budou supertenké a průhledné. Pořád ale bude rohlík sloužit k jídlu a telefon ke komunikaci.


Od marketingu po byznys lidi - všichni mají čas se na jakoukoli změnu připravit. Mají čas připravit na změnu své zákazníky. Produktový marketing má jasné cílovky, jasnou komunikační strategii a jasný produkt. Minimálně známe desítkami let prověřené postupy, jak definovat informace, které nám s nastavením prodejní strategie pomohou. Měsíce vymýšlíte kampaně, grafiku, vizuál, komunikaci, vše, co je potřeba. Produktový marketing hledá pro byznys nové a efektivnější cesty jak prodat lépe, snáze, více s větším ziskem. Jasné jak facka.


HR marketing a EB strategie je trochu něco jiného. Čím větší a rozmanitější firma, tím větší a rozmanitější počet produktů máte a co víc, ty produkty se mění tak rychle, že mnohdy se sami nestačíte divit, jak se vám váš pracovní svět mění před očima ze dne na den. Jeden den potřebujete obsadit asistentku a druhý den ředitele a jindy zase uklizečku. Co vám funguje na studenty, když je nabíráte na IT pozice, vám rozhodně nebude fungovat na studenty, které budete nabírat třeba na pozice prodejní. Zatímco asistentku najdete třeba za 3 týdny, ředitele budete hledat měsíce. A zpravidla máte pár hodin nebo dnů, abyste vymysleli komunikaci, copy, napsali inzerát, vymysleli třeba kampaň. Tady a teď. Řešíte potřeby za pochodu v reálném čase. Leccos si můžete naplánovat dopředu. Ale leccos prostě nenaplánujete a řešíte to adhoc.


Co je vlastně tím skutečným produktem, který v rámci HR marketingu prodáváme? Je to každá jedna konkrétní pozice? Je to tolik skloňovaná firemní kultura? Je to značka? Jaké to má parametry? Lze na HR Marketing uplatňovat stejné metody a postupy, které aplikují marketéři na produkty?

Spousta otázek a na každou z nich se dá odpovědět mnoha způsoby, na každý bod se dá podívat z mnoha úhlů. Žádná odpověď není dobrá a žádná není špatná. Jak to máte Vy? V čem je pro vás HR marketing a Produktový marketing stejný a v čem rozdílný? Jaké principy a postupy lze uplatnit v obou oborech a kde jdou proti sobě?


Podělíte se o své vjemy a myšlenky a zkušenosti? Těším se na zajímavou diskuzi. :)


#marketing #hrmarketing #employerbrand #EBstrategie #produkt #reklama #brand

12 zobrazení

Máte něco na srdci?

Můžete mi poslat email:

lucie.zitt@email.cz

Lucie Zitterbartová

IČ: 74515241

Nebo mne jednoduše najdete na všemožných sociálních sítích.

  • Facebook - Black Circle
  • Twitter

© 2019 by Lucie Zitterbartová. Česká Republika/Praha. Proudly created with Wix.com